Odebírat podcast.

Zjistěte, proč se vám využití API rozhodně vyplatí!

Uživatelé mohou přestat užívat vaši webovou nebo mobilní aplikaci z různých důvodů. Hned 80 % z nich to dělá například proto, že se v ní nevyznají a je moc složitá, a 30 % z nich zas proto, že nekomunikuje s jinými aplikacemi. Se všemi těmito problémy ale dokáže pomoci užití API. Více v článku.

Buďte vždy o krok před konkurencí, získejte přístup k celé sérii podcastů. Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Nové technologické okénko je zde

Tentokrát si v technologickém okénku povídal CEO Pixape Radek Semančík a programátor Vojtěch Seidler o tom, jak API pomáhá se zjednodušením webové nebo mobilní aplikace, s jejím propojením s jinými aplikacemi a jak vám při vývoji ušetří čas i peníze.

Proč klienti mažou vaše aplikace?

Před časem jsme udělali webový průzkum, který se týkal užívání aplikací a toho, proč je klienti nejčastěji mažou. Mezi jinými jsme se dozvěděli, že 80 % uživatelů smaže aplikaci proto, že je aplikace příliš složitá, a 30 % ji smaže proto, že nedokáže komunikovat s jinými aplikacemi. Tyto všechny problémy však dokážete s použitím API při vývoji vyřešit. Jak to dělá?

API umožní vaší aplikaci komunikovat s jinou

API je rozhraní pro komunikaci dvou a více systémů. Pokud chcete, aby vaše webová nebo mobilní aplikace komunikovala s jinými aplikacemi, musíte v ní mít API již implementované.

Všechny velcí hráči na trhu tyto API užívají. Krásným příkladem je třeba Google, u kterého můžete získat emaily z Gmailu nebo data z Google Drive apod. Na Google lze navíc krásně ilustrovat současný trend, kterým je tvoření menších aplikací, poskytování API a tyto aplikace skrze něj propojovat v jeden velký systém.

Proč dělat menší aplikace a propojovat je pomocí API?

Proč je výhodnější dělat mnoho malých aplikací a ty skrze API propojovat navzájem? Když totiž budete mít jen jednu velkou aplikaci a budete chtít udělat nějakou úpravu jedné funkcionality, budete to náročnější a můžete tím poškodit i její zbývající funkce. Náročnější bude také její aktualizace nebo její spravování.

Nic z toho ale u malých aplikací neplatí. Jejích úpravou neovlivníte nebo neohrozíte funkce dalších aplikacíjejich správa i aktualizace je snazší. Jejich výhodou je také to, že jsou jednodušší a přehlednější. Uživatelé je tedy nebudou mazat proto, že se v nich nevyznají. Tak to ostatně dělá 80 % našich dotazovaných.

Nakonec tento přístup také umožňuje snížit nároky na výkon serveru, a tedy i náklady na běh aplikace. Některé aplikace ze systému mohou být totiž méně využívané než jiné. Takové tak necháte „uspat“ a zapnete je vždy jen tehdy, když je potřebujete. Tehdy vyřídí, co mají, a zas se vypnou.

Rozdělit jednu velkou robustní aplikaci s mnoha funkcemi do menších aplikací je tedy výhodné nejen s ohledem na jejich údržbu, úpravy, ale i proto, že jsou následně pro uživatele přehlednější a lze snížit jejich náročnost na výkon, a tedy uspořit finance.

API přináší výhody i při samotném vyvíjení aplikace

Při vývoji aplikací můžeme využít specifický druh API, REST API. To umožní rozdělit aplikaci na frontend, tedy to, co se ukazuje uživateli, a backend, část, která zpracovává požadavky frontendu. Tyto dvě části pak spolu skrze REST API komunikují. Co to přináší?

Díky tomuto rozdělení máte dva úplně oddělené kódy a změnou jedné z částí nijak nenarušíte část druhou. Zároveň, když máte již jednou toto API vyvinuté, dokážou s touto aplikací komunikovat i další aplikace. Nemusíte tedy schopnost komunikace samostatně implementovat.

To jsou i důvody, proč v Pixape preferujeme užití API. Díky rozdělení aplikace je kód přehlednější, silnější, údržba je jednodušší a bezpečnější a můžeme také poskytnout stejná data i dalším aplikacím.

API ale zároveň můžete použít i pro mobilní aplikace. Na samotném backendu totiž nemusíte nic měnit a mobilní aplikace využije stejné API pro získání dat jako používá webová aplikace. Stačí vám tedy naprogramovat tu danou funkcionalitu jen jednou.

Oddělenost backendu a frontendu má i tu výhodu, že když vám zastará design aplikace, můžete jej modernizovat a nemusíte se obávat, že byste jakkoliv narušili funkčnost aplikace. Pro redesign aplikace můžete pohodlně využívat již nasazené API.

Kdy využít API třetích stran?

Stejně jako vaše API může využít ten, komu to umožníte, můžete i vy využít cizí API. Kdy je to výhodné? Výhodné je to zejména v situaci, kdy je vývoj dané funkcionality komplikovaný a nákladný, anebo když potřebuje vaše aplikace získávat data z jiných aplikací.

API pro vás může zpracovávat funkcionalitu jako třeba fakturaci, administraci e-shopu či třeba posílání newsletterů. Právě rozesílání newsletterů je zde ideálním příkladem komplikovaného vývoje. Implementovat emailový server, který má odesílat velkou spoustu emailů, je velmi složité a dnes už to skoro nemá význam. Je totiž mnoho důvodů, proč vaše emaily nebudou správně doručeny.

Příkladem získávání dat z jiných aplikací je pak třeba párování plateb. Když chcete, aby si mohli vaši klienti v aplikaci zobrazit rychlý přehled plateb z nějaké banky, musí mít ta banka ve své aplikaci právě takové API. Tehdy pak vaše aplikace požádá API aplikace dané banky a ta jí pošle data o pohybech na účtu.

Nevýhoda tohoto přístupu je samozřejmě skutečnost, že pokud nebude fungovat aplikace třetích stran, nebude fungovat ani ta vaše. Proto byste měli používat jen ověřené a kvalitní aplikace.

API je klíčem k úspěšnější aplikaci

Jak tedy můžete vidět, použití API je z mnoha důvodů klíčem k úspěšnější aplikaci. S jeho pomocí totiž můžete tvořit menší a jednodušší aplikace, můžete je lehčeji spravovat a bezpečněji aktualizovat. Díky API a možné komunikaci mezi aplikacemi ale také ušetříte mnoho práce, financí a času, protože nemusíte všechny funkcionality programovat vždy znovu.

Chcete se dozvědět více o tématu nebo potřebujete vývojářský tým? Ozvěte se nám.

Buďte vždy o krok před konkurencí

Odebírejte naše podcasty a objevte, proč nejčastěji aplikace neuspějí a jak tomu zabránit. Naservírujeme vám nejnovější přístupy i technologie, díky kterým budou vaše aplikace oblíbenější, ziskovější a budete s nimi mít méně starostí. Sledujte nás a uspějte na poli aplikací.


Buďte vždy o krok před konkurencí

Odebírejte naše podcasty a objevte, proč nejčastěji aplikace neuspějí a jak tomu zabránit. Naservírujeme vám nejnovější přístupy i technologie, díky kterým budou vaše aplikace oblíbenější, ziskovější a budete s nimi mít méně starostí. Sledujte nás a uspějte na poli aplikací.


Mohlo by se Vám líbit.

Klientský portál pro vodárenské společnosti

V reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.

Chci vědět víc

Zákaznický portál pro leasingové společnosti

Poznejte náš portál pro leasingové společnosti a půjčovny strojů a aut, který zvyšuje efektivitu, zlepšuje zákaznickou spokojenost a otevírá nové obchodní příležitosti.

Chci vědět víc

Klientský portál pro dealery v zemědělské, komunální a stavební technice

Správa objednávek a komunikace s dealery mohou být náročné, pokud nemáte správné nástroje. Náš klientský portál pro dealery je navržen tak, aby zjednodušil a zefektivnil tyto procesy.

Chci vědět víc

B2B portál pro výrobní firmy a velkoobchody

Objevte, jak náš B2B portál pro výrobní firmy může zefektivnit vaše obchodní procesy a posílit vztahy se zákazníky. Nabízíme vynikající poprodejní servis, automatizované notifikace, rychlé řešení reklamací a personalizované služby.

Chci vědět víc

Klientský portál pro energetické společnosti: reakce na novelu v energetice

V reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.

Chci vědět víc