Uživatelé mohou přestat užívat vaši webovou nebo mobilní aplikaci z různých důvodů. Hned 80 % z nich to dělá například proto, že se v ní nevyznají a je moc složitá, a 30 % z nich zas proto, že nekomunikuje s jinými aplikacemi. Se všemi těmito problémy ale dokáže pomoci užití API. Více v článku.
Buďte vždy o krok před konkurencí, získejte přístup k celé sérii podcastů. Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.
Tentokrát si v technologickém okénku povídal CEO Pixape Radek Semančík a programátor Vojtěch Seidler o tom, jak API pomáhá se zjednodušením webové nebo mobilní aplikace, s jejím propojením s jinými aplikacemi a jak vám při vývoji ušetří čas i peníze.
Před časem jsme udělali webový průzkum, který se týkal užívání aplikací a toho, proč je klienti nejčastěji mažou. Mezi jinými jsme se dozvěděli, že 80 % uživatelů smaže aplikaci proto, že je aplikace příliš složitá, a 30 % ji smaže proto, že nedokáže komunikovat s jinými aplikacemi. Tyto všechny problémy však dokážete s použitím API při vývoji vyřešit. Jak to dělá?
API je rozhraní pro komunikaci dvou a více systémů. Pokud chcete, aby vaše webová nebo mobilní aplikace komunikovala s jinými aplikacemi, musíte v ní mít API již implementované.
Všechny velcí hráči na trhu tyto API užívají. Krásným příkladem je třeba Google, u kterého můžete získat emaily z Gmailu nebo data z Google Drive apod. Na Google lze navíc krásně ilustrovat současný trend, kterým je tvoření menších aplikací, poskytování API a tyto aplikace skrze něj propojovat v jeden velký systém.
Proč je výhodnější dělat mnoho malých aplikací a ty skrze API propojovat navzájem? Když totiž budete mít jen jednu velkou aplikaci a budete chtít udělat nějakou úpravu jedné funkcionality, budete to náročnější a můžete tím poškodit i její zbývající funkce. Náročnější bude také její aktualizace nebo její spravování.
Nic z toho ale u malých aplikací neplatí. Jejích úpravou neovlivníte nebo neohrozíte funkce dalších aplikací a jejich správa i aktualizace je snazší. Jejich výhodou je také to, že jsou jednodušší a přehlednější. Uživatelé je tedy nebudou mazat proto, že se v nich nevyznají. Tak to ostatně dělá 80 % našich dotazovaných.
Nakonec tento přístup také umožňuje snížit nároky na výkon serveru, a tedy i náklady na běh aplikace. Některé aplikace ze systému mohou být totiž méně využívané než jiné. Takové tak necháte „uspat“ a zapnete je vždy jen tehdy, když je potřebujete. Tehdy vyřídí, co mají, a zas se vypnou.
Rozdělit jednu velkou robustní aplikaci s mnoha funkcemi do menších aplikací je tedy výhodné nejen s ohledem na jejich údržbu, úpravy, ale i proto, že jsou následně pro uživatele přehlednější a lze snížit jejich náročnost na výkon, a tedy uspořit finance.
Při vývoji aplikací můžeme využít specifický druh API, REST API. To umožní rozdělit aplikaci na frontend, tedy to, co se ukazuje uživateli, a backend, část, která zpracovává požadavky frontendu. Tyto dvě části pak spolu skrze REST API komunikují. Co to přináší?
Díky tomuto rozdělení máte dva úplně oddělené kódy a změnou jedné z částí nijak nenarušíte část druhou. Zároveň, když máte již jednou toto API vyvinuté, dokážou s touto aplikací komunikovat i další aplikace. Nemusíte tedy schopnost komunikace samostatně implementovat.
To jsou i důvody, proč v Pixape preferujeme užití API. Díky rozdělení aplikace je kód přehlednější, silnější, údržba je jednodušší a bezpečnější a můžeme také poskytnout stejná data i dalším aplikacím.
API ale zároveň můžete použít i pro mobilní aplikace. Na samotném backendu totiž nemusíte nic měnit a mobilní aplikace využije stejné API pro získání dat jako používá webová aplikace. Stačí vám tedy naprogramovat tu danou funkcionalitu jen jednou.
Oddělenost backendu a frontendu má i tu výhodu, že když vám zastará design aplikace, můžete jej modernizovat a nemusíte se obávat, že byste jakkoliv narušili funkčnost aplikace. Pro redesign aplikace můžete pohodlně využívat již nasazené API.
Stejně jako vaše API může využít ten, komu to umožníte, můžete i vy využít cizí API. Kdy je to výhodné? Výhodné je to zejména v situaci, kdy je vývoj dané funkcionality komplikovaný a nákladný, anebo když potřebuje vaše aplikace získávat data z jiných aplikací.
API pro vás může zpracovávat funkcionalitu jako třeba fakturaci, administraci e-shopu či třeba posílání newsletterů. Právě rozesílání newsletterů je zde ideálním příkladem komplikovaného vývoje. Implementovat emailový server, který má odesílat velkou spoustu emailů, je velmi složité a dnes už to skoro nemá význam. Je totiž mnoho důvodů, proč vaše emaily nebudou správně doručeny.
Příkladem získávání dat z jiných aplikací je pak třeba párování plateb. Když chcete, aby si mohli vaši klienti v aplikaci zobrazit rychlý přehled plateb z nějaké banky, musí mít ta banka ve své aplikaci právě takové API. Tehdy pak vaše aplikace požádá API aplikace dané banky a ta jí pošle data o pohybech na účtu.
Nevýhoda tohoto přístupu je samozřejmě skutečnost, že pokud nebude fungovat aplikace třetích stran, nebude fungovat ani ta vaše. Proto byste měli používat jen ověřené a kvalitní aplikace.
Jak tedy můžete vidět, použití API je z mnoha důvodů klíčem k úspěšnější aplikaci. S jeho pomocí totiž můžete tvořit menší a jednodušší aplikace, můžete je lehčeji spravovat a bezpečněji aktualizovat. Díky API a možné komunikaci mezi aplikacemi ale také ušetříte mnoho práce, financí a času, protože nemusíte všechny funkcionality programovat vždy znovu.
Chcete se dozvědět více o tématu nebo potřebujete vývojářský tým? Ozvěte se nám.
Odebírejte naše podcasty a objevte, proč nejčastěji aplikace neuspějí a jak tomu zabránit. Naservírujeme vám nejnovější přístupy i technologie, díky kterým budou vaše aplikace oblíbenější, ziskovější a budete s nimi mít méně starostí. Sledujte nás a uspějte na poli aplikací.
V reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.
Chci vědět vícPoznejte náš portál pro leasingové společnosti a půjčovny strojů a aut, který zvyšuje efektivitu, zlepšuje zákaznickou spokojenost a otevírá nové obchodní příležitosti.
Chci vědět vícSpráva objednávek a komunikace s dealery mohou být náročné, pokud nemáte správné nástroje. Náš klientský portál pro dealery je navržen tak, aby zjednodušil a zefektivnil tyto procesy.
Chci vědět vícObjevte, jak náš B2B portál pro výrobní firmy může zefektivnit vaše obchodní procesy a posílit vztahy se zákazníky. Nabízíme vynikající poprodejní servis, automatizované notifikace, rychlé řešení reklamací a personalizované služby.
Chci vědět vícV reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.
Chci vědět víc