Otestovat celou robustní aplikaci je časově velmi náročné. Jde to ale i jinak. Objevte automatické testování, jeho druhy i používané frameworky a zjistěte, kdy je výhodné ho použít. Přečtěte si nebo poslechněte náš již sedmý podcast.
Buďte vždy o krok před konkurencí, získejte přístup k celé sérii podcastů. Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.
Tentokrát si v našem technologickém okénku povídal CEO Pixape Radek Semančík a programátoři Vojtěch Seidler a Josef Štěpánek o tom, jaké výhody vám přinese automatické testování a kdy je výhodné jej použít.
Při vývoji mobilní nebo webové aplikace je vždy třeba zkontrolovat kód aplikace i to, že dělá, co dělat má. Zároveň se dost často může stát, že úprava jedné funkcionality může skrytě ovlivnit fungování jiné na nějakém dalším místě. To je pak třeba vše otestovat. Pokud je však aplikace složitější a větší, je mnohem obtížnější vše zkontrolovat. Tehdy přichází na řadu automatické testování. Jaké jsou jeho druhy?
Existují tři základní druhy testování mobilních nebo webových aplikací. Jaké to jsou?
Unit test – Tento test je nejzákladnější a obvykle s jeho pomocí ověřujete funkčnost kódu, přičemž netestujete nic složitého. Kontrolujete například jen to, že funkce SUM, která má sečíst dvě hodnoty, je opravdu sečte.
Integrační test – Tento test ověřuje správnou funkčnost komponent. Např. ověří, zda jsou data reálně uložená v databázi.
Browser test – Poslední z testů je automatizované klikání v nějakém uživatelském rozhraní, např. ve webovém prohlížeči. Automaticky se tak například zkouší, jestli se při odeslání formuláře zobrazí to, co se má zobrazit apod.
My v Pixape používáme javascriptový framework Cypress. Do něj nadefinujete určité testované parametry – například, jaké prvky a kdy se mají zobrazovat. Cypress pak zjišťuje, zda se opravdu zobrazují, zda jsou na správném místě a zda jsou i při určité velikosti displeje vidět. Dělá to tak, že otevře virtuální prohlížeč, kde jakoby v roli uživatele tu webovou aplikaci kontroluje.
Browser test tedy dle zadaných parametrů zkontroluje správnost funkcí celé aplikace, nikoliv ale jen s ohledem na zobrazení, ale také s ohledem na funkčnost. To šetří čas a práci zejména tehdy, když na aplikaci děláte mnoho změn, popř. je rozsáhlá. V obou případech je opravdu časově náročné ji vždy celou zkontrolovat.
Pokud Cypress objeví chybu, udělá snímek obrazovky. Zároveň ale z celého testování natáčí video. To vše pak dává do jednoho balíčku, který si můžete rozkliknout a na snímky či video z průběhu testování se podívat. Upozornění o chybách vám pak mohou chodit třeba na váš e-mail.
Jak už bylo naznačeno, automatické testování přijde vhod hlavně při vývoji složitých a rozsáhlých aplikací nebo u aplikací, u kterých děláte spoustu změn (funkčnost aplikace byste měli rozhodně zkontrolovat po každé změně). V opačném případě, jestliže máte třeba aplikaci jen s jedním formulářem, je rychlejší a levnější si tuto aplikaci proklikat sami. Není třeba složitě programovat testy.
Chcete vědět více o automatickém testování nebo potřebujete vývojářský tým? Ozvěte se nám.
Odebírejte naše podcasty a objevte, proč nejčastěji aplikace neuspějí a jak tomu zabránit. Naservírujeme vám nejnovější přístupy i technologie, díky kterým budou vaše aplikace oblíbenější, ziskovější a budete s nimi mít méně starostí. Sledujte nás a uspějte na poli aplikací.
V reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.
Chci vědět vícPoznejte náš portál pro leasingové společnosti a půjčovny strojů a aut, který zvyšuje efektivitu, zlepšuje zákaznickou spokojenost a otevírá nové obchodní příležitosti.
Chci vědět vícSpráva objednávek a komunikace s dealery mohou být náročné, pokud nemáte správné nástroje. Náš klientský portál pro dealery je navržen tak, aby zjednodušil a zefektivnil tyto procesy.
Chci vědět vícObjevte, jak náš B2B portál pro výrobní firmy může zefektivnit vaše obchodní procesy a posílit vztahy se zákazníky. Nabízíme vynikající poprodejní servis, automatizované notifikace, rychlé řešení reklamací a personalizované služby.
Chci vědět vícV reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.
Chci vědět víc