Odebírat podcast.

Jaký tým potřebujete, abyste vytvářeli úspěšné aplikace?

V dalším podcastu se podíváme na to, jaký základní tým potřebujete, abyste mohli vyvíjet kvalitnější a použitelnější mobilní nebo webové aplikace. Spolu s tím také odstraníte zbytečnou dokumentaci, budete schopni pružně reagovat na veškeré problémy a v případě nutnosti i bezproblémově delegovat vývoj na jinou vývojářskou agenturu. Příjemné čtení i poslech.

Buďte vždy o krok před konkurencí, získejte přístup k celé sérii podcastů. Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Povídali jsme si o vhodném složení týmu u metodiky Scrum

V sérii podcastů zaměřených na aktuální trendy ve vývoji mobilních a webových aplikací jsme se posunuli k dalšímu dílu. Tentokrát si CEO Pixape Radek Semančík a programátoři Vojtěch Seidler a Josef Štěpánek povídali o tom, jaké lidi musíte mít v týmu, když chcete použít v současnosti nejrozšířenější metodiku agilního vývoje Scrum.

Scrum je nejrozšířenější metodika agilního vývoje

Scrum je tedy druh agilního vývoje, s jehož pomocí odpadá zbytečná byrokracie a dokumentace. Jedná se navíc o vůbec nejrychlejší způsob, jak začít vyvíjet. Tento způsob vývoje také zajišťuje, že vyvinete aplikaci, která bude užitečnější i kvalitnější. Abyste se však do takového vývoje mohli pustit, potřebujete někoho, kdo bude zastávat roli Product Ownera, Scrum Mastera a members (členové vývojového týmu).

Koho tedy potřebujete pro vývoj s pomocí Scrum?    

Zúčastněné vývoje Scrum dělíme do dvou kategorií:

Jakou úlohu mají zmíněné role v týmu?

Scrum Master – Jeho hlavní náplní je rozdělovat úkoly členům týmu podle toho, co kdo zvládá a jak jsou na tom zrovna s kapacitou. Zároveň celý tým koordinuje tak, aby každý věděl, co kdo dělá a na koho se může obrátit s určitým specifickým dotazem. K tomu je samozřejmě nutné, aby Scrum Master znal tým, jeho kvality i zkušenost a byl technicky vzdělaný. Scrum Master také sleduje, zda jsou úkoly plněné včas a kvalitně.

Nedílnou součástí práce Scrum Mastera je moderování všech meetingů. Pořádá tzv. Standupy, což jsou schůzky, které se konají pravidelně v předem domluvený den a čas. Na tomto meetingu každý člen týmu sděluje, co od posledního Standupu udělal, co bude dělat a s čím má problém. Nestane se tedy, že by tým na něčem uvázl a nikdo by nevěděl proč. Schůzka by měla být rychlý souhrn všeho důležitého a neměla by trvat déle než půlhodinu. Scrum Master následně z tohoto meetingu píše zápis, který mají k dispozici všichni členové týmu.

Product Owner – Je obvykle zaměstnancem klienta nebo externí osobou, která se má starat o vývoj. Také Product Owner by se měl zúčastňovat Standupů. Ve své podstatě je můstkem mezi vývojáři a klientem, tj. převádí řeč techniků do řeči klienta.

Jeho funkcí je dohlížet na kvalitu aplikace a na její funkčnost. Zároveň by měl mít povědomí o tom, co vývojáři zrovna dělají, kde jsou uložené zdrojové kódy, kde jsou jaké přístupy a kde je jaká dokumentace. Právě to přijde vhod v situaci, kdy z nějakého důvodu potřebujete nahradit vývojářskou firmu za jinou. Právě proto je praktické, když je Produkt Owner od klienta nebo je externě najatou osobou.

Zadavatel – Zadavatel je potřebný na začátku a na konci každého sprintu. Od něj vychází myšlenka na realizaci určitého záměru. Na konci každého sprintu, tj. na konci jedné fáze vývoje, na tzv. předávacím meetingu, mu pak Scum Master odprezentuje další verzi aplikace.

Prezentovaná verze by měla být vždy funkční, aby ji šlo otestovat zadavatelem a testovací skupinou zákazníků. Pouze zákazník, může popsat, co chce. Protože jen on ví, co potřebuje a jak chce aplikaci používat. A pouze zákazník, může s konečnou platností potvrdit (či vyvrátit), že vyvíjený software je v pořádku.

Po odprezentování produktu a získání zpětné vazby následuje plánovací meeting. Na něm je opět zadavatel, Product Owner, Scrum Master a často i samotní vývojáři. S pomocí zpětné vazby pak plánují další sprint – co je v něm třeba doladit, vyřešit či zhotovit. Společně určí úkoly, které Scrum Master zanese do backlogu, z kterého si vývojáři naplánované úkoly vytahují.

Members – Jednotlivé členy týmu rozebereme v dalších dílech technologického okénka. Pro jeho sledování se přihlaste k odběru našeho newsletteru.

Tým je kompletní, vzhůru do vývoje

Představili jsme si tedy kompletní tým, který je potřebný pro nejednoduší a nejužívanější formu agilního řízení Scrum. Ta se vyznačuje právě užším kontaktem zadavatele a vývojářů, díky čemuž není nutné dělat mnohastránkové zadávaní aplikace, které však vždy něco opomene nebo nedomyslí. Tomu všemu se díky Scrumu a obsazení všech zmíněných pozicí vyhnete. Zároveň díky zpětné vazbě přítomné už od první verze aplikace a možnosti okamžitě reagovat na aktuální problémy vytvoříte použitelnější a kvalitnější mobilní nebo webovou aplikaci.

Chcete vědět více o Scrumu nebo máte jakékoliv další otázky? Ozvěte se nám.

Buďte vždy o krok před konkurencí

Odebírejte naše podcasty a objevte, proč nejčastěji aplikace neuspějí a jak tomu zabránit. Naservírujeme vám nejnovější přístupy i technologie, díky kterým budou vaše aplikace oblíbenější, ziskovější a budete s nimi mít méně starostí. Sledujte nás a uspějte na poli aplikací.


Buďte vždy o krok před konkurencí

Odebírejte naše podcasty a objevte, proč nejčastěji aplikace neuspějí a jak tomu zabránit. Naservírujeme vám nejnovější přístupy i technologie, díky kterým budou vaše aplikace oblíbenější, ziskovější a budete s nimi mít méně starostí. Sledujte nás a uspějte na poli aplikací.


Mohlo by se Vám líbit.

Zákaznický portál pro leasingové společnosti

Poznejte náš portál pro leasingové společnosti a půjčovny strojů a aut, který zvyšuje efektivitu, zlepšuje zákaznickou spokojenost a otevírá nové obchodní příležitosti.

Chci vědět víc

Klientský portál pro dealery v zemědělské, komunální a stavební technice

Správa objednávek a komunikace s dealery mohou být náročné, pokud nemáte správné nástroje. Náš klientský portál pro dealery je navržen tak, aby zjednodušil a zefektivnil tyto procesy.

Chci vědět víc

B2B portál pro výrobní firmy a velkoobchody

Objevte, jak náš B2B portál pro výrobní firmy může zefektivnit vaše obchodní procesy a posílit vztahy se zákazníky. Nabízíme vynikající poprodejní servis, automatizované notifikace, rychlé řešení reklamací a personalizované služby.

Chci vědět víc

Klientský portál pro energetické společnosti: reakce na novelu v energetice

V reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.

Chci vědět víc

Klientský portál: transformace podnikání ve výrobě strojů a zařízení

Výrobci a prodejci strojů se mohou těšit na revoluční změny díky novému B2B portálu. Tento portál přináší celou řadu výhod, které zvýší efektivitu, spokojenost zákazníků a podpoří růst prodeje i servisu.

Chci vědět víc