Odebírat podcast.

Minimum viable product - záruka efektivního vývoje mobilních aplikací.

Vývoj mobilních nebo webových aplikací je obvykle drahý, zdlouhavý a rizikový. Jde to však i jinak. Přístup minimum viable product (MVP), tj. minimální životaschopný produkt, při kterém vyvinete nejdříve plně funkční produkt s pouze základní funkcionalitou, je řešením. Víte, jaké všechny výhody přináší?

MVP

Rizika vývoje kompletní mobilní aplikace

 Je velmi lákavé nechat si vyvinout kompletně celou mobilní nebo webovou aplikaci s nesčetnými vlastnostmi a funkcemi. Některým firmám může právě tento přístup vyhovovat. Přesto s sebou nese značné riziko, které roste zejména u inovativních produktů. Lehce se totiž může stát, že uživatelé o daný produkt vlastně vůbec nestojí, nepotřebují ho či jim přijde matoucí. Taková aplikace jsou nakonec jen vyhozené peníze, přičemž ztráta je o to větší, oč komplexnější byla samotná aplikace. Naštěstí tomu lze předejít. Tím řešením je právě přístup minimum viable product.

Minimum viable product řeší pouze základní funkcionalitu

Přístup MVP se poprvé objevil v roce 2001 v oblasti vývoje digitálních produktů a zaměřuje se na nalezení základní potřeby či problému zákazníka a jejich řešení. Podle něj je stěžejní nejprve si nadefinovat základní potřebu zákazníků a její řešení a až poté přistoupit k programování aplikace s touto nejzákladnější funkcionalitou, to je právě onen minimum viable product. Tuto aplikaci může klient následně rychle nabídnout zákazníkům a získat cenou zpětnou vazbu i první zisky. Výhody jsou tedy zjevné.

MVP

MVP šetří čas i peníze  

Právě brzká zpětná vazba je klíč ke snížení rizika spojeného s nevhodně investovaným časem i penězi. Toto riziko je větší zejména u nových a inovativních aplikací, popř. u startupů. Není totiž nikdy jisté, že právě o danou funkci či její uchopení budou mít lidé opravdu zájem. MVP toto riziko snižuje. Zaměřením pouze na nejzákladnější problém je vývoj mnohem rychlejší a levnější a aplikace se dostane mnohem dříve k zákazníkům. Následný feedback rozhodne o dalším vývoji. Pokud o aplikaci není zájem, ztráta nedosáhne výše jako u komplexní aplikace, pokud ale je zájem či má aplikace jen drobné vady, další úpravy nebo vylepšení jsou snadné.

Feedback je záruka kvalitního produktu

Skrze zpětnou vazbu tedy včas zjistíte, zda lidé mají o mobilní či webovou aplikaci zájem, co jim vadí, ale naopak i co oceňují a co by ještě chtěli přidat. Od tohoto bodu tedy už cesta ke komplexnější aplikaci bude zcela v souladu s dalšími přáními a potřebami zákazníků. To dělá jakékoliv následující investice přesně cílené a mnohem efektivnější. Zpětná vazba proto šetří cenu vývoje aplikace a je zárukou její větší užitečnosti a kvality.

Feedback

Minimální životaschopný produkt a agilní vývoj

U nás v Pixape jde MVP ruku v ruce s agilním vývojem aplikace. Při každé zakázce nadefinujeme minimální životaschopný produkt, jenž je první verzí objednaného produktu, a ten rozdělíme na několik cyklů, které vedou k jeho dokončení (v1.1, v1.2 apod.). Klientovi následně odevzdáváme ke zpětné vazbě každý cyklus, přičemž dokončený MVP dáváme k ověření i u cílové skupiny. Díky rané zpětně vazbě klienta i cílové skupiny dokážeme lépe uchopit jejich potřeby a následně i nadefinovat další verzi aplikace. Tu opět rozdělíme na několik cyklů (v2.1, v2.2 atd.).

Výhody agilního přístupu a MVP

Začít se základní funkcionalitou, která umožní rychle pustit aplikaci mezi zákazníky, má hned několik výhod:

Agilní vývoj

Pro koho je minimum viable product

MVP je cestou, jak snížit investiční riziko a vyvinout kvalitnější a užitečnější produkt. Tento přístup je pak vhodný zejména pro inovativní projekty či startupy. Ostatně i takový Facebook měl nejprve sloužit pouze jako databáze všech dívek a žen na Harvardu a Spotify byl zpočátku jen program na streamování hudby. MVP je však ve spojitosti s agilním řízením náročnější na čas klienta, proto v případech, kdy se nevytváří nic unikátního, nemusí být tím nejvhodnějším. V ostatních případech ale již od počátku zajistí, že uspoříte čas, peníze i energie, produkt bude reagovat na skutečné potřeby zákazníků a rychleji se dostane na trh.

Přemýšlíte nad vývojem mobilní nebo webové aplikace s pomocí MVP nebo máte jen jakékoliv dotazy? Ozvěte se nám.

Buďte vždy o krok před konkurencí

Odebírejte naše podcasty a objevte, proč nejčastěji aplikace neuspějí a jak tomu zabránit. Naservírujeme vám nejnovější přístupy i technologie, díky kterým budou vaše aplikace oblíbenější, ziskovější a budete s nimi mít méně starostí. Sledujte nás a uspějte na poli aplikací.


Buďte vždy o krok před konkurencí

Odebírejte naše podcasty a objevte, proč nejčastěji aplikace neuspějí a jak tomu zabránit. Naservírujeme vám nejnovější přístupy i technologie, díky kterým budou vaše aplikace oblíbenější, ziskovější a budete s nimi mít méně starostí. Sledujte nás a uspějte na poli aplikací.


Mohlo by se Vám líbit.

Klientský portál pro vodárenské společnosti

V reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.

Chci vědět víc

Zákaznický portál pro leasingové společnosti

Poznejte náš portál pro leasingové společnosti a půjčovny strojů a aut, který zvyšuje efektivitu, zlepšuje zákaznickou spokojenost a otevírá nové obchodní příležitosti.

Chci vědět víc

Klientský portál pro dealery v zemědělské, komunální a stavební technice

Správa objednávek a komunikace s dealery mohou být náročné, pokud nemáte správné nástroje. Náš klientský portál pro dealery je navržen tak, aby zjednodušil a zefektivnil tyto procesy.

Chci vědět víc

B2B portál pro výrobní firmy a velkoobchody

Objevte, jak náš B2B portál pro výrobní firmy může zefektivnit vaše obchodní procesy a posílit vztahy se zákazníky. Nabízíme vynikající poprodejní servis, automatizované notifikace, rychlé řešení reklamací a personalizované služby.

Chci vědět víc

Klientský portál pro energetické společnosti: reakce na novelu v energetice

V reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.

Chci vědět víc