Vývoj mobilních nebo webových aplikací je obvykle drahý, zdlouhavý a rizikový. Jde to však i jinak. Přístup minimum viable product (MVP), tj. minimální životaschopný produkt, při kterém vyvinete nejdříve plně funkční produkt s pouze základní funkcionalitou, je řešením. Víte, jaké všechny výhody přináší?
Je velmi lákavé nechat si vyvinout kompletně celou mobilní nebo webovou aplikaci s nesčetnými vlastnostmi a funkcemi. Některým firmám může právě tento přístup vyhovovat. Přesto s sebou nese značné riziko, které roste zejména u inovativních produktů. Lehce se totiž může stát, že uživatelé o daný produkt vlastně vůbec nestojí, nepotřebují ho či jim přijde matoucí. Taková aplikace jsou nakonec jen vyhozené peníze, přičemž ztráta je o to větší, oč komplexnější byla samotná aplikace. Naštěstí tomu lze předejít. Tím řešením je právě přístup minimum viable product.
Přístup MVP se poprvé objevil v roce 2001 v oblasti vývoje digitálních produktů a zaměřuje se na nalezení základní potřeby či problému zákazníka a jejich řešení. Podle něj je stěžejní nejprve si nadefinovat základní potřebu zákazníků a její řešení a až poté přistoupit k programování aplikace s touto nejzákladnější funkcionalitou, to je právě onen minimum viable product. Tuto aplikaci může klient následně rychle nabídnout zákazníkům a získat cenou zpětnou vazbu i první zisky. Výhody jsou tedy zjevné.
Právě brzká zpětná vazba je klíč ke snížení rizika spojeného s nevhodně investovaným časem i penězi. Toto riziko je větší zejména u nových a inovativních aplikací, popř. u startupů. Není totiž nikdy jisté, že právě o danou funkci či její uchopení budou mít lidé opravdu zájem. MVP toto riziko snižuje. Zaměřením pouze na nejzákladnější problém je vývoj mnohem rychlejší a levnější a aplikace se dostane mnohem dříve k zákazníkům. Následný feedback rozhodne o dalším vývoji. Pokud o aplikaci není zájem, ztráta nedosáhne výše jako u komplexní aplikace, pokud ale je zájem či má aplikace jen drobné vady, další úpravy nebo vylepšení jsou snadné.
Skrze zpětnou vazbu tedy včas zjistíte, zda lidé mají o mobilní či webovou aplikaci zájem, co jim vadí, ale naopak i co oceňují a co by ještě chtěli přidat. Od tohoto bodu tedy už cesta ke komplexnější aplikaci bude zcela v souladu s dalšími přáními a potřebami zákazníků. To dělá jakékoliv následující investice přesně cílené a mnohem efektivnější. Zpětná vazba proto šetří cenu vývoje aplikace a je zárukou její větší užitečnosti a kvality.
U nás v Pixape jde MVP ruku v ruce s agilním vývojem aplikace. Při každé zakázce nadefinujeme minimální životaschopný produkt, jenž je první verzí objednaného produktu, a ten rozdělíme na několik cyklů, které vedou k jeho dokončení (v1.1, v1.2 apod.). Klientovi následně odevzdáváme ke zpětné vazbě každý cyklus, přičemž dokončený MVP dáváme k ověření i u cílové skupiny. Díky rané zpětně vazbě klienta i cílové skupiny dokážeme lépe uchopit jejich potřeby a následně i nadefinovat další verzi aplikace. Tu opět rozdělíme na několik cyklů (v2.1, v2.2 atd.).
Začít se základní funkcionalitou, která umožní rychle pustit aplikaci mezi zákazníky, má hned několik výhod:
MVP je cestou, jak snížit investiční riziko a vyvinout kvalitnější a užitečnější produkt. Tento přístup je pak vhodný zejména pro inovativní projekty či startupy. Ostatně i takový Facebook měl nejprve sloužit pouze jako databáze všech dívek a žen na Harvardu a Spotify byl zpočátku jen program na streamování hudby. MVP je však ve spojitosti s agilním řízením náročnější na čas klienta, proto v případech, kdy se nevytváří nic unikátního, nemusí být tím nejvhodnějším. V ostatních případech ale již od počátku zajistí, že uspoříte čas, peníze i energie, produkt bude reagovat na skutečné potřeby zákazníků a rychleji se dostane na trh.
Přemýšlíte nad vývojem mobilní nebo webové aplikace s pomocí MVP nebo máte jen jakékoliv dotazy? Ozvěte se nám.
Odebírejte naše podcasty a objevte, proč nejčastěji aplikace neuspějí a jak tomu zabránit. Naservírujeme vám nejnovější přístupy i technologie, díky kterým budou vaše aplikace oblíbenější, ziskovější a budete s nimi mít méně starostí. Sledujte nás a uspějte na poli aplikací.
V reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.
Chci vědět vícPoznejte náš portál pro leasingové společnosti a půjčovny strojů a aut, který zvyšuje efektivitu, zlepšuje zákaznickou spokojenost a otevírá nové obchodní příležitosti.
Chci vědět vícSpráva objednávek a komunikace s dealery mohou být náročné, pokud nemáte správné nástroje. Náš klientský portál pro dealery je navržen tak, aby zjednodušil a zefektivnil tyto procesy.
Chci vědět vícObjevte, jak náš B2B portál pro výrobní firmy může zefektivnit vaše obchodní procesy a posílit vztahy se zákazníky. Nabízíme vynikající poprodejní servis, automatizované notifikace, rychlé řešení reklamací a personalizované služby.
Chci vědět vícV reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.
Chci vědět víc