Potřebujete vyvinout mobilní nebo webovou aplikaci, ale chcete si být stoprocentně jisti výsledkem i jejím přijetím? Agilní vývoj je pak tím pravým pro vás. S pomocí něj budete moci již od raných fází vývoje produkt testovat, či dokonce uvést na trh. Výsledek tedy bude odpovídat požadavkům vás i vašich zákazníků a ušetří vám čas i peníze.
Při klasickém vývoji aplikace, při tzv. vodopádovém modelu vývoje, spatří a otestuje zákazník objednanou aplikaci zpravidla až na samém konci. Často se pak může stát, že aplikace neodpovídá jeho představám, popř. potřebám jeho zákazníků. Stačí jen něco nedomyslet, opomenout, špatně vykomunikovat nebo na něco v průběhu změnit názor. Výsledný produkt pak může čekat přinejlepším menší, ale častěji zásadní a drahá změna. Jde to naštěstí i jinak.
Agilní vývoj aplikací reflektuje tyto problémy klasického vývoje a správnost zhotovené aplikace zajišťuje možností rané zpětné vazby od zákazníka. Proto preferuje rychlé dodání funkcionalit s nejvyšší prioritou, jejich odprezentování zákazníkovi a následně uskutečnění úprav dle zpětné vazby. Tento styl vývoje tak rychleji a pružněji reaguje na často neodhadnutelné změny názoru či požadavků zákazníka.
Po vyjádření klienta začíná další cyklus, který opět prochází všemi fázemi. Takto se vše opakuje, dokud není klient se svou aplikací spokojený. Výsledná mobilní nebo webová aplikace se tedy ke klientovi dostává postupně a on, stejně jako vývojáři, mohou flexibilněji reagovat na problémy či nesrovnalosti.
Tato metoda agilního vývoje, kterou praktikujeme také my, je postavená na úzké spolupráci mezi všemi členy týmu. Ti spolu každodenně komunikují na setkáních týmu (daily standups), informují se o odvedené práci i o plánech na daný den.
Také vývoj pomocí této metodiky je rozdělený do několika cyklů, tzv. sprintů. Délka jednoho sprintu se liší podle zvyklostí týmu a povahy projektu. Bývá v rozmezí 1-4 týdnů, přičemž např. pro nás je typická délka 3-4 týdnů. Na konci každého sprintu by měla být realizovaná předem dohodnutá část aplikace, která bude prezentovaná zákazníkům v podobě dema. Díky tomu lze rychle reagovat na jejich přání i změny v požadavcích.
Pro tuto metodiku jsou typické tři role – Product Owner, který má na starosti komunikaci se zákazníkem a definování co nejlepšího produktu, často se též nazývá hlasem zákazníka, Scrum Master, který zajišťuje správné fungování vývojářského týmu, a Scrum Team Member, což je člen vývojářského týmu.
Nejzásadnější výhodou agilního vývoje je tedy maximální přizpůsobení produktu potřebám a požadavkům zákazníka. Díky průběžnému dodávání a testování se totiž nestane, že by produkt neodpovídal jeho potřebám, jak tomu může být v případě dodání celé aplikace. Navíc jsou včas eliminovány také případné chyby. Další obrovskou výhodou je i možnost uvést produkt na trh již v rané fázi vývoje a otestovat jeho funkčnost. Zároveň se nedělá nic navíc, protože zákazník sám spoluurčuje, na čem bude tým dělat. Fakturuje se pak obvykle na konci každého cyklu, což klientovi zajišťuje finanční kontrolu. Agilní vývoj tak šetří finance, čas a zásadně snižuje riziko vývoje nevhodného či neužitečného produktu.
Nevýhodou agilního vývoje jsou jen větší požadavky na zákazníka i vývojářský tým. Každý klient nemusí mít dostatek času a energie na pravidelné probírání aplikace, stejně tak vývojářskému týmu může chybět někdo pro komunikaci s klientem a zároveň efektivní koordinaci vývoje i jednotlivých cyklů.
Agilní vývoj je tedy vhodný zejména pro klienty, kteří mají čas i zájem na projektu úzce a pravidelně spolupracovat s vývojáři. Je však ideální také pro startupy či další projekty, kde není jasná finální podoba či přijetí produktu a je třeba vše co nejdříve otestovat. Nakonec je agilní přístup vhodný i pro větší projekty, které je nutné postupně přizpůsobovat.
Máte zájem o vývoj webové nebo mobilní aplikace nebo byste se chtěli jen na něco zeptat? Napište nám.
Odebírejte naše podcasty a objevte, proč nejčastěji aplikace neuspějí a jak tomu zabránit. Naservírujeme vám nejnovější přístupy i technologie, díky kterým budou vaše aplikace oblíbenější, ziskovější a budete s nimi mít méně starostí. Sledujte nás a uspějte na poli aplikací.
V reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.
Chci vědět vícPoznejte náš portál pro leasingové společnosti a půjčovny strojů a aut, který zvyšuje efektivitu, zlepšuje zákaznickou spokojenost a otevírá nové obchodní příležitosti.
Chci vědět vícSpráva objednávek a komunikace s dealery mohou být náročné, pokud nemáte správné nástroje. Náš klientský portál pro dealery je navržen tak, aby zjednodušil a zefektivnil tyto procesy.
Chci vědět vícObjevte, jak náš B2B portál pro výrobní firmy může zefektivnit vaše obchodní procesy a posílit vztahy se zákazníky. Nabízíme vynikající poprodejní servis, automatizované notifikace, rychlé řešení reklamací a personalizované služby.
Chci vědět vícV reakci na novou legislativu v energetice, která klade významné požadavky na pravidelné informování o spotřebě tepla a teplé vody, přinášíme klientský portál navržený speciálně pro energetické společnosti.
Chci vědět víc